KEHONKOOSTUMUS: MITÄ TAPAHTUI JOULUNA?

11.1.2017

Päätin tehdä kliinisen tutkimuksen ihan ikiomalla kehollani, aiheesta, jota olen pähkäillyt monta vuotta. Mitä keholle tapahtuu joulun aikana? Se on tunnetusti sitä aikaa, kun tulee syötyä sitä sun tätä, ihan luvan kanssa jouluna saa syödä namiakin koko vuoden edestä. Siispä tuumasta toimeen! 

Otin töissä itseltäni kehonkoostumusmittaukset ennen joululomaa ja heti sen jälkeen. Söin normaalisti jouluruokaa, suklaata ja namia, niin kuin moni joululomalla tekeekin. En edes treenannut joululomalla ollenkaan, ulkonakaan ei voinut olla surkeiden kelien takia. Ensin oli plussaa ja loskaa, sitten tuli pakkasta ja armottoman liukasta ja vaarallista mennä lenkille. Tuhti syöminen ja liikkumattomuus tekee kyllä tehtävänsä, ja tulokset oli niin kuin ennustelinkin!

Kehonkoostumusmittauksistahan löytyy vaikka mitä kivaa ja mielenkiintoista, ja näitä työssäni aika paljon analysoin ja avaan asiakkaille. Vaikka mittari on tarkka, pitää pyrkiä ottamaan tulokset mahdollisimman samaan aikaan vuorokaudesta ja samaan ateriarytmiin. Siltikin ei kannata sokeasti luottaa desimaaleihin, vaan on parempi mittailla vähän pidemmällä aikavälillä muutosta esimerkiksi treenauksen tai ruokavalion tuoman kehityksen seuraamiseksi. Mitäs konkreettisia muutoksia itselleni tapahtui?

- Painoa tuli yhteensä 1,7 kiloa lisää, joista:

- Rasvaa oli 1,3 kiloa hyi!

- Lihasta tuli 0,3 kiloa (kinkun proteiini tarttuu oikein hyvin, ehkä 
hyötyliikunta makkarin puolella teki tehtävänsä)

- Kehon kokonaisvesimäärä nousi 0,3 kiloa, mutta:

- Kehon prosentuaalinen nestemäärä laski 50,5% alemmas, eli 49,6 prosenttiin, kehoni siis hieman "kuivui", koska liikuntaa ei tullut ja ruoka oli aika tuhtia.

- Solun sisä- ja ulkopuolinen vesi myös heitti pikkaisen alemmas. Se mittaa siis "turvotusta" eli nesteen kertymistä vääriin paikkoihin, esimerkiksi sormiin tai nilkkoihin, ja mikä on yleistä niin vatsaan tulee pöhötys -olo. Kyllähän se aina jouluna turvottaa!

En ollut tammikuun alussa niinkään pettynyt itseeni tai näihin tuloksiin, vaan aloin lähinnä nauramaan koska todistin aiemman hypoteesini todeksi! Tottakai arvasin, että lihon ja nestemäärä laskee, niin käy aina jos syö huonosti eikä liiku. Mitäpä sitä itseä huijaamaan, läskiä tuli ja se pitäis sieltä nyt tänä vuonna taas karistaa.

Mites tuo treenivuosi 2016 meni muuten noin niikun omasta mielestä? No ihan päin pyllyä! Tasan vuosi sitten uutena vuotena minulla oli ihan kauheen kova treenihimo ja todella paljon motivaatiota lähteä tekemään duunia, mutta heti tammikuun alkuun sain kovan flunssan ja nielutulehduksen. Siitä toivuttuani, yhdet treenit käytyäni, minulle tuli taas toinen nielutulehdus, kuume ja flunssa. Se oli niin sitkeä, että minulla paheni taas rasitusastmani pahaksi. Painoni putosi, sekä rasvasta että lihasmassasta.

Sain rasitusastman jälkitautina 8-vuotiaana kovasta keuhkokuumeesta, mutta en ole käyttänyt siihen lääkkeitä sitten 7-luokan, koska se helpottui. Sitkeä virusinfektio kuitenkin toi oireet, yöllä vinkuvan yskimisen, astmakohtaukset ja hengitystieongelmat takaisin. Minulla pitkittyy sen takia hengitystieinfektiot herkästi, joten pidin varmuuden vuoksi pitkään taukoa liikunnasta. 

Seuraavan kerran kun tosissaan aloin treenata, niin seuraavana aamuna minulla oli ihan järkyttävä olo, pulssi vaihteli miljoonan ja nollan välillä, kädet puutui ja huimasi. Piti lähteä suoraan päivystykseen, mutta sydämestä ei löytynyyt mitään. Varmaan tuli joku liiallinen rasitus, ja vältin taas liikuntaa jonkin aikaa.

Matkustelin usein viikonloput toiselle puolelle Suomea silloisen tulevan avomieheni luokse, ja siellä lenkkeilin silloin tällöin, mutta viikonloppuisin jäi treenit. Keväällä sairastelin vielä pari lievempää flunssaa, mutta juuri astmani takia en voi treenata yhtään, jos tuntuu olevan kipeä olo. 

Maaliskuussa kävin yhden viikon putkeen tankotanssitunneilla ja rengastrapetsilla treenaamassa kavereideni kanssa, koska sain lahjaksi ilmaisen viikon RSP:lle. Salilla kävin koko kevään todella satunnaisesti. Kevään jälkeen minulta katosi tyystin motivaatio treenata vastoinkäymisten takia.

Touko-elokuun aikana olin paljon fyysisessä työssä, jonka jälkeen ei huvittanut salille mennä. Painoa alkoi pikkuhiljaa muutama kilo kertyä. Torilla helteisellä kelillä omassa kahvilan kojussa oli noin 40-50 astetta lämmintä, joten liikunta ei tuntunut monen tunnin jälkeen enää hyvältä idealta! Minulla ei ollut surkean treenikevään jälkeen edelleenkään motivaatiota treenata. Irtisanoin salijäsenyyden ennen muuttoa Jyväskylään.

Jyväskylässä aloitin työt kuntokeskuksella ja tanssistudiolla, joissa molemmissa ajattelin alkaa treenaamaan taas kunnolla ja laittaa vähän liikuntapuolta järjestykseen. Heti alkujaan Jyväskylässä sain pahan syysflunssan, joten en kolmeen viikkoon treenannut. Sitten aloitin tanssitunneilla käymään monta kertaa viikossa salsastudiolla, dancehallia, twerkkiä, commercialia, ja sain taas treeni-intoa takaisin. Salille ei huvittanut jäädä omalle työpaikalle samojen asiakkaiden kanssa, joten en edelleenkään ole salilla käynyt. Yli vuosi sitten kävin 4-5 kertaa viikossa.

Päätin lokakuussa ottaa itseäni niskasta kiinni, ja aloitin ruokavalion. Runsaan, kevyen, säännöllisen. Tiristin parissa kuukaudessa pari kolme kiloa ylimääräistä pois, ja olin todella hyvällä fiiliksellä ja mielissäni. Kehonkoostumuksista katselin, kun rasvaprosentti laski, lihasmassa kasvoi ja nestetasapaino parani. Huomasin tulokset ihan peilistäkin, ja oli hyvä fiilis. Tämä oli ainoa positiivinen kokemus treeneistä ja ruuista viime vuonna.

Joulukuussa tapahtui sitten jotain selittämätöntä. kun fibromyalgiani painoi ihan kunnolla päälle. Se on vaivannut minua edelleen, välillä on kipuja ja uupumusta jne. Mutta kerran kuussa suurin piirtein minulle tulee kipu - uupumus - masennus syklit, jotka vetävät aika voimattomaksi. Ensin siis koskee joka paikkaan, sitten tulee kauhea uupumus ja voimattomuus ettei töissäkään jaksa olla, sitten vielä päälle kauhea alakulo.

Joulukuussa en treenannut kuin muutaman kerran tanssia. Minulle tuli on-off kuumetta muutaman viikon verran, uupumus ja kivut painoi päälle, alavatsassa oli selittämättömiä kipuja ja vaikka mitä muuta häikkää. Minulla tutkittiin taas kilpirauhasen arvot, ja sain taas tyroksiinilääkityksen käyttöön. Sain kaksi vahvaa lääkettä fibromyalgiaan, joihin tottuminen kesti: olin ihan tillin tallin viikon pari, enkä pystynyt keskittymään mihinkään. Minulta katsottiin ultralla, mitä vikaa alavatsassani on, vatsaontelossa on ainakin liikaa nestettä ja menen vielä keskussairaalaan tässä tammikuussa. Kerron blogin puolelle luultavasti miten vointi menee, ihan riippuen tuloksista ja haluanko avata kaikkea henkilökohtaista ihmisten luettavaksi.

Mitä muutoksia minulle on siis vuoden sisään tapahtunut? Rasvamäärä nousi, painoni on suurin piirtein sama kuin vuosi sitten. Se siis nousi kesällä ja syksyllä sain pudotettua hieman. Joka paikka on ihan järkyttävän jumissa, koska kehonhuolto ja liikuntamäärä on vähentynyt paljon. Ihoni huononi joulukuun aikana sairastellessa ja lääkkeistä. Ei kai tästä ole kuin suunta ylöspäin. Miten teillä meni viime vuoden uudenvuodenlupaukset ja treenit noin niin kun omasta mielestä?

8 kommenttia:

  1. Unohdin että oot noin flexy! Toivottavasti kroppa antaa paremman tai mukavamman vuoden 2017!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiedä olenko enää, on venyttelytkin jäänyt viime vuonna :D Kiitos, toivotaan!

      Poista
  2. Oho, ompas jännittävät tulokset noin lyhyessä ajassa kehonkoostumuksesta! Tämä on kyllä erittäin avaavaa, koska ainahan ajatellaan, että "ei se joulu vaikuta mitenkään", mutta kyllä vaan vaikuttaa! Oliko noiden mittausten välissä siis montako viikoa/päivää? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niinpä! Kyllä vain pienikin aikaväli tekee hurjia kropalle, onneksi ei joulu ole kuin kerran vuoteen. Kaksi viikkoa :)

      Poista
  3. Nyt on kyl pakko kysyä, että millä aikavälillä noi mittaukset on tehty? Ei kai nyt oikeasti _kukaan_ saa kerättyä melkein puoltatoista kiloa pelkkää fläsää itseensä pelkän joulun aikana? En usko että sun kaltainen fyysisesti kovakuntoinen ihminen ainakaan. Oliko toi mittaus inbody vai joku muu? Luulisi että ennemmin on sitä nestepöhöttymää, hiilareista ja liikkumattomuudesta.
    Joululla meinaan nyt siis joulun pyhiä, vai onko tässä joku pidempi ajanjakso välissä?

    Sori, en negaile tai mitään, jotenkin en vain luota näihin mittareihin. Inbodyssäkin mitataan vyötärö-lantio suhde, tai se kone mittaa sen ja mitään oikeaa mittanauhaa ei käytetä. Mielestäni ihan huuhaata, koska omalla kohdalla tulos oli mittanauhan kanssa päinvastainen.

    Niin ja toi rengastrapetsi näyttää ihan supermielenkiintoiselta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaksi viikkoa on aikaväli, tahti on siis kaksi ja puoli kiloa kuussa jos samalla tavalla jatkuisi - mikä on aivan helposti saavutettava tahti lihomisessa. Kyllä vain. Jos elintapohin tulee muutos huonompaan ja taustalla on esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoimintaa ja fibromyalgiaa, jotka hidastavat aineenvaihduntaa, niin kiloja tulee nopeammin kuin sukat vaihtuu!

      Kerroin aika tarkkaan, miten huonoksi kuntoin on laskenut. Jos peruskuntoinenkin ihminen vetää unirytmit, ruokailut ja elämäntavat huonoksi, niin ei se rasvan kertyminen kuntoa katso (ellei ole suurta lihasmassaa, joka kuluttaa paljon kaloreita). Mittaus on tehty Tanitan kehonkoostumusmittarilla, otin ensimmäisen ennen joululomaa ja seuraavan tammikuun alussa. Desimaalitasolla ei kannata sokeasti luottaa mittauksiin, mutta samanlaisissa olosuhteissa otin mittaukset, joten todellakin suntaa antava ja pätevä mittaus kyseessä oli. Selitinkö itseni tarpeeksi ymmärrettävästi? :D

      Eihän kone voi senttimääriä tietää, inbody oli ihan huuhaata joo, mutta koostumus on helpompi mitata. Kannattaa koittaa rengastrapetsiakin!

      Poista
  4. Ooh haluaisin itse joskus käydä mittauksessa! Vaikuttaa niin mielenkiintoiselta! :)
    Ja voi hitsit että sulla on fibromyalgia.. se on ihan pyllystä... -.-

    ❀ Cinderella Days ❀

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käy, vaikka oletkin varmaan aika tikissä sen mukaan :D Ja pyllystä on juu.

      Poista

Kiitos kommentistasi! ♥